IMG_2066

Fullt hus på Laksebørsen

22.august 2018 var det helt fullt på Laksebørsen – så fullt at flere måtte stå hele kvelden. Totalt hadde i overkant av 50 personer møtt opp for å la seg inspirere, samtale og diskutere mat – og reiseliv i Bjerkreim.

Kvelden startet med litt info om hvorfor Næringshagen har satt i gang et prosjekt innen mat og reiseliv. Det ble vist interessante data fra en fersk rapport, som viser at kommunenes skatteinntekter fra reiselivet representerer enorme verdier.

Reiselivet gir 4,3 milliarder i skatteinntekter til landets kommuner. Det er mer enn hele prosessindustrien og nær tre ganger som mye som skatten fra sjømatnæringen (Kilde: Menon Economics Rapport, tall fra 2017)

Dette fordi reiselivsnæringen ofte involverer mange personer, som igjen genererer mye skatteinntekter (personskatt) direkte til kommunekassa. Så satsning på reiseliv er viktig for kommuneøkonomien, og i sin tur velferden til Bjerkreims innbyggere.

…hvis kommunene vil ha flere og bedre skoler, eldreomsorg og barnehager, må ordføreren satse på de næringene som har mange ansatte, som reiselivet (Kristin Krohn Devold, NHO Reiseliv-direktør)

 

I tillegg ble det presentert statistikk på en solid vekst innen reiseliv, spesielt for aktiviteter, kultur og servering. Bedrifter som tilby disse produktene har hatt en solid vekst. Dette viser at det er stort potensial for å få økonomi i reiselivsssatsninger, og at timingen nå bør være rett for å satse.

Vekst i reiselivsnæringen siste 5 år (Klikk på bildet for større versjon)

Videre kan vi se t turister ønsker seg tilbud og aktiviteter lokalt, og de er villige til å bruke penger. Særlig amerikanske og asiatiske turister har høyt forbruk pr. døgn. Dette viser nok en gang potensial for å selge reiselivsprodukter til turister. Da må vi ha disse produktene klare og ferdig «pakket» slik at de blir enkle å tilby.

Hvor mye legger turistene igjen av penger når de besøker Norge? (Klikk på bildet for større versjon)

Den typiske norgesturisten deltar på en rekke aktiviteter. De vil ha det moro og lade batteriene, oppleve naturen med fjorder og fjell, men også besøke historiske bygninger og steder, oppleve lokal kultur og levemåte og smake lokal mat og drikke lokale drikkevarer (Kilde: Innovasjon Norges turistundersøkelse 2016)

Når det gjelder lokalmat så henger dette nøye sammen med reiseopplevelser. Vi kan dele kundene inn i to hovedgrupper: Lokalbefolkning og tilreisende. Begge grupper er viktige for lokalmatprodusenter. Matmerk sin undersøkelse fra 2017 viser igjen at det er potensiale og muligheter for de som ønsker å produsere og selge lokalprodusert mat.

Forbrukere vil gjerne ha lokalmat (Klikk for større versjon)
  Musikalsk innslag av ypperste kvalitet fra Obrestad og Gudmestad

Etter kvalitetsmusikk fikk vi høre fra lokale aktører innen mat og reiseliv:

  • Rune Bjerkreim åpnet seansen med å fortelle om sin eventyrlige suksess med å starte Laksebørsen. Han pekte på suksessfaktorer, var åpen om at ting ofte ikke går som planlagt, og at man er nødt til å gi sine kunder en fantastisk opplevelse. Laksebørsen er også svært aktive og strategiske i sin bruk av Facebook for å skape engasjement rundt kaféen.
  • Magnhild Gjedrem og Myrill Design fortalte fra sin oppstart som gullsmed i Bjerkreim – hvordan hun har kunder i hele landet, og bruker sosiale medier primært Instagram, for å  nå ut. I tillegg til gullsmed tar hun over gården og vil kombinere gårdsdrift med smykkeproduksjon. 
  • Gjermund Vassbø fortalte om Veen Gard og en rekordsommer i antall besøkende. Ekstra spennende er det å høre om turister fra «alle verdenshjørner» og på spørsmål om hvorfor utenlandske turister ender opp i Bjerkreim, så er svaret at Bjerkreim er jo midt i sirkelen for de store attaksjonene i Rogaland: Kjerag, Preikestolen, Stavanger sentrum. Turistene etterspør også turmuligheter i området, og her er det stort potensial for guida turer i Bjerkreim, både enkle og mer avanserte turer.
  • Georg Fredrik Ueland fra Nyyyt la fram sine planer og tanker om lokalmatproduksjon. De har hatt stor suksess med Pinnasteiken, som var finalist i Det Norske Måltid i 2017, og er i år nomiert til årets lokalmatgründer som skal kåres av Nationen. De brenner for kvalitetsmat produsert i Bjerkreim, og mener vi unike forutsetninger i Bjerkreim for å lage en egen merkevare innen mat.
  • Til slutt kunne Øyvind Espeland fortelle om sine planer for lokalmatutsalg på Vikeså. Dette er utrolig spennende, og en viktig brikke i det store lokalmat-puslespillet. Nå kan produsenter i Bjerkreim og omegn få en fast plass utsalgsplass for sine varer. Dette er en enorm sjanse for produsenter til å få en ny kanal å selge i, og å gjøre kjent sine produkter. Butikken kommer til å åpne etter Bjerkreimsmarken og blir på en måte en forlengelse av Matfatet (matteltet på «marken»), men bare med faste åpningstider og utsalg.

Etter alle innleggene var det en åpen samtale om mat og reiseliv, og ikke minst en god drøs rundt bordene til nesten midnatt. Med over 80 medlemmer av den nye Facebook-gruppa Opplev Bjerkreim, ligger det nå godt til rette for videre oppfølging og engasjement om temaet. Neste aktivitet vil være en busstur i Bjerkreim, hvor vi besøker aktører innen mat / reiseliv for å bli enda bedre kjent med hva som finnes i bygda vår. Etter en slik rundtur ender vi opp på en plass hvor vi kan avslutte med en middag og sosialt. Bli medlem av FB-gruppa nevnt over for å være sikker på å få informasjon om kommende aktiviteter.

Takk til alle som bidrog til en fantastisk kveld!

Del dette innlegget